facebook
Παιδί / Δυσκολίες μάθησης

Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες

Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες (ΜΔ) είναι ένας ευρύς όρος που αναφέρεται σε μία ομάδα διαταραχών η οποία παρουσιάζεται με διαφορετικούς τρόπους στο κάθε άτομο και επηρεάζει την πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων:
  • Ακρόασης
  • ομιλίας
  • ανάγνωσης
  • γραφής
  • συλλογισμού
  • μαθηματικών
κατά τον τρόπο αυτό διαχωρίζονται σε δυσκολίες:
  • Ομιλίας και λόγου (Γλωσσική διαταραχή)
  • Ανάγνωσης (Δυσλεξία, αναγνωστικές δυσκολίες)
  • Γραφής (Δυσορθογραφία, Δυσγραφία-γραφοσυμβολικά προβλήματα)
  • Μαθηματικών (Δυσαριθμησία)
  • Μικτής μαθησιακής διαταραχής (δυσκολίες εντοπίζονται σε περισσότερους από ένα τομείς)
  • Άτυπης μαθησιακής διαταραχής (δυσκολίες δεν μπορούν να ομαδοποιηθούν ξεκάθαρα σε καμιά από τις παραπάνω κατηγορίες)
Αιτιολογία
 
Οι ΜΔ αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και συχνά συνυπάρχουν με προβλήματα συμπεριφοράς αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Συχνά παρατηρούμε δυσκολίες προσοχής και συγκέντρωσης, διαταραχές μνήμης, εξελικτικές διαταραχές λόγου, ομιλίας, και μεταγνωστικές δυσκολίες (ικανότητα ελέγχου και ρύθμισης της μαθησιακής συμπεριφοράς, επίγνωση της γνώσης).
 
Διαφοροδιάγνωση

Από την ομάδα των Μαθησιακών Δυσκολιών αποκλείονται άτομα με νοητική υστέρηση, αναπτυξιακά προβλήματα, αισθητηριακά προβλήματα, συναισθηματικές διαταραχές, πολιτισμικές διαφορές ή ανεπαρκή διδασκαλία.
 
Αξιολόγηση
 
Η αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών γίνεται με σταθμισμένα ψυχομετρικά εργαλεία λαμβάνοντας υπόψη το ατομικό ιστορικό του παιδιού, περιβαλλοντικούς παράγοντες, την ηλικία του και την επάρκεια της διδασκαλίας που έχει λάβει. Η έγκαιρη αξιολόγηση ήδη από το νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού συμβάλει στην αποτελεσματικότητα της παρέμβασης, στην πρόληψη συνοδών συμπεριφορικών προβλημάτων (άγχος, χαμηλή πεποίθηση αυτό-αποτελεσματικότητας, παραίτηση από το ακαδημαϊκό έργο, μειωμένα κίνητρα και στόχοι) και σχολικής άρνησης, καθώς επίσης στην πρόληψη μιας πιο σύνθετης εικόνας δυσκολιών στη μάθηση.

Παρέμβαση
Η παρέμβαση σχεδιάζεται ατομικά και βάση της αξιολόγησης για να συναντήσει τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε παιδιού. Το διάστημα που κρατάει ένα πρόγραμμα παρέμβασης εξαρτάται από τη σοβαρότητα του προβλήματος, το πόσο αργά ή έγκαιρα διαπιστώθηκαν οι δυσκολίες, την ύπαρξη άλλων συμπεριφορικών δυσκολιών (σχολική άρνηση, άγχος κ.α.) και το υποστηρικτικό πλαίσιο γύρω από το παιδί. 
 
Ενδείξεις πιθανής ύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών στο παιδί μας:
  • Δυσκολία στην σύνταξη του προφορικού λόγου και στην ανάκληση λέξεων που απαιτούνται για να εκφραστεί
  • Δυσκολία στην εκτέλεση σύνθετων εντολών και οδηγιών και εκμάθηση αλληλουχιών (π.χ. δέσιμο κορδονιών)
  • στην ανάκληση αυτοτελών ακολουθιών (μέρες, μήνες)
  • στην διάκριση φθόγγων (φ-θ, δ-β, τ-π).
  • στην κατανόηση ότι δυο προτάσεις με διαφορετική σύνταξη μπορούν να σημαίνουν το ίδιο,
  • Δυσκολία ανάγνωσης (αργή κομπιαστή),  χωρίς προσωδία
  • Συχνά κάνουν αντιμεταθέσεις, αντικαταστάσεις, παραλείψεις ή προσθέσεις γραμμάτων και συλλαβών,
  • Στον εντοπισμό κεντρικής ιδέας, εξαγωγή συμπεράσματος,
  • στις προβλέψεις και υποθέσεις σχετικά με το περιεχόμενο ενός κειμένου,
  • στην χρήση στρατηγικών για την κατανόηση (υπογραμμίσεις κ.α.)